lørdag 14. august 2010

Aloha from Hawaii

Av Tore, Waikiki beach, Honolulu, O'ahu, Hawaii  8.aug. 2010

"Aloha everybody! Say Aloha everybody"
Everybody:  "Aloha"
"Aloha means hello, aloha means goodbye, aloha means love ...  Say love everybody."
Everybody:  "Love"
At det går an!  Voksne mennesker, verre enn sauer ..  Ingen promising start på en heldagstur til Polynesian Cultural Center, fra 10.25 til nesten 23!  Verre ble det med en "über-ivrig" guide, og straks vi kom til senteret, etter en drøy times tur til windward side av O'ahu, i Samoas village der en innfødt provde å være morsom.  Hvordan skulle dette gå?  Polynesian Cultural Center er en nonprofitt org. (det skulle man ikke tro, de var så komersielle), overskuddet går til studenter fra alle sydhavsland, som så drar tilbake for å hjelpe lokalsamfunnet (eller blir på Hawaii fordi de blir gift med noen herfra ...  eller av andre årsaker ..)  Og de tar vare på tradisjoner og kultur.  De opptredende på senteret er således fra de ulike polynesiske stater, de er ikke utkledde hawaiiere ..  Showet om kvelden var flott!

Jeg kom til Hawaii, det var så kaldt her, på land og i vannet, at jeg fikk vondt i halsen og siden tett nese.  Da OE dro flyttet jeg til det samme Vandrerhjem Maria, x-grevinnan og jeg bodde på i 2000, for 10 år siden!  Nå på enkeltrom, dyrt, ikke aircon, kjøleskap og TV felles, riktignok eget WC og bad, men ikke engang håndkle, og aldri gjorde de rent (på 5 dager). Imorgen flytter jeg til et hotell, og betaler bare noen få dollar mer .. med aircon og det hele.

Har sett kongeslottet og Bishop Museum, det største innen samlinger om Hawaii, men den polynesiske hallen (som inneholdt saker også fra Melanesia og Mikronesia) var falmet, slitt med dårlig lys og manglende skilting  ..  Idag snorklet jeg i Hanauma bay, det beste stedet her på Hawaii.  Ellers går ekspedisjonen videre. Jeg ofrer meg, prøvde å endre billetten hjem, men for dyrt.  Må bli, bade, drikke coctails og se solnedganger ..  Aloha everybody!
Say Aloha!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar